Clever fox tales
Gratis kinderverhalen op basis van spreekwoorden en gezegden


Voor mijn vader, de echte meneer Vos


Zo slim als een vos (=heel erg slim zijn)


Groep 4 van het Erf heeft les van meester Vos, Vos is niet zijn hippe voornaam, maar zijn achternaam! Andere groepen krijgen les van juf Anette, juffrouw Marijke en meester Koen, maar zij niet, zij  moeten het doen met een achternaam. Rond de kerst beginnen ze zich toch af te vragen waarom dat zo is, maar niemand durft het aan meester Vos te vragen. In de grote pauze zijn ze aan het overleggen hoe ze erachter moeten komen en ze besluiten dat dat maar bepaald moet worden door een spelletje tikkertje, degene die als laatste afgetikt wordt, is veilig, en zo door totdat er 1 persoon overblijft, die moet dan naar de voornaam van de meester vragen. Na heel veel potjes tikkertje, verdeeld over wel 3 pauzes, is Aagje degene die overblijft. Ze baalt wel een beetje, maar is toch ook wel heel nieuwsgierig naar de naam van de meester. 

Tekening door Annemieke, 43 jaar

 De volgende ochtend, nadat iedereen rustig op zijn plekje is gaan zitten, steekt Aagje met haar hart in haar keel haar vinger op en vraagt aan meester Vos: "Meester, we noemen je altijd Meester Vos, maar de rest van de groepen noemt zijn juffrouw of meester altijd bij de voornaam, waarom doen wij dat niet?". "Nou," zegt de meester, ik denk niet dat het zoveel uitmaakt hoe jullie me noemen, als ik maar luister toch? Maar jullie mogen mij bij mijn voornaam noemen als jullie hem kunnen ontdekken via 6 opdrachten. Dan hebben jullie bewezen dat jullie slim en verantwoordelijk genoeg zijn om mijn voornaam te gebruiken". Dat is verrassend en wel een beetje spannend. Er breekt onrust uit in de klas, maar daar houdt Meester Vos niet van: "Jullie moeten rustig zijn, anders gaat het feest niet door.". Willen jullie de eerste opdracht? "JAAAAA!", roepen ze allemaal tegelijk. "Oké, maar iedereen moet de opdrachten voor zichzelf oplossen. De derde letter van mijn naam is de negentiende letter van het alfabet.". Morgen krijgen jullie de tweede en derde opdracht.". Iedereen begint gelijk op zijn handen te rekenen, maar ze gaan alweer verder met de normale les, dus de meeste kinderen werken de opdracht in de pauze uit of nemen hem mee naar huis.

Kralenplank ontwerp en uitvoering door Lauren, 6 jaar

 De volgende dag krijgen ze 2 opdrachten: "Jans moeder heeft 3 kinderen: Kwik, Kwek en hoe heet haar derde kind? De eerste letter van de naam van dat kind is ook de eerste letter van mijn naam.". Oef, sommige kinderen moeten lachen omdat ze het weten, andere kijken een beetje verloren. "De derde opdracht is een doolhof, die mogen jullie oplossen en als jullie het goed doen, komen jullie bij de vierde letter van mijn naam.". Daarna gaan ze weer verder met de rekenles. In de pauze praten de kinderen wel over de opdrachten, maar niemand weet nog hoe meester Vos van zijn voornaam heet.




 De dag erna krijgen ze weer 2 opdrachten: " Ik geef jullie een puzzel, weten jullie wat er op de plaats van het vraagteken komt? Dan hebben jullie de tweede letter van mijn naam.


 

.E.T.D.V.V.Z.Z.?.N.T. "Hij is best lastig.", zegt de meester," Ik zal jullie een hint geven, denk aan getallen, niet aan letters.

 


 "De één na laatste opdracht is deze: Het zit in een eeuw, maar niet in een jaar. Het zit in een week, maar niet in een maand. Het zit in een seconde, maar niet in een uur of een minuut. Wat is het? Het antwoord hoort op nummer 5. We gaan nu weer verder met de les. Morgen is het vrijdag en geef ik jullie de laatste opdracht, dan mogen de leerlingen, die de opdrachten goed uitgevoerd hebben, me bij mijn voornaam noemen.".


 De volgende dag hebben sommige kinderen al een goed idee wat de naam van meester Vos is, maar de laatste opdracht moet nog komen. Ze kunnen niet wachten totdat ze de klas in mogen. De bel gaat en iedereen loopt snel naar binnen en naar zijn of haar plek. "De laatste opdracht is een biologievraag. Ik wil graag van jullie weten wat een platypus is, is het een:    

h- een soort kleine olifant zonder slurf die in het oerwoud van Madagaskar woont.                                                                                     

p- een overreden kat, die het overleefd heeft, maar voor de rest van zijn leven plat zal zijn.                                                                             

r- een soort bever met een snavel, die eieren legt, maar zijn jongen ook melk geeft en die in Australië leeft.                                               

Het antwoord is letter nummer 6. 


 In de pauze heeft iedereen van groep 4 het over de opdrachten van meester Vos. Ze hebben er van genoten. Of ze hem nu geen meester Vos meer gaan noemen, weten ze eigenlijk niet, tenslotte heeft Meester . . . . . .  toch wel bewezen dat hij net zo slim is als een vos.